tirsdag 1. mai 2012

Historien bak - en bildefortelling

Mens jeg venter på at nye ørekroker skal komme i posten, tenkte jeg at jeg kunne kort fortelle hvordan butikken min og lidenskapen for papirperler oppsto :) 

Det hele begynte i Bournemouth - en strandby midt på sydkysten av England. Dette er en vakker perle der stranda strekker seg milevis i begge retninger og parken er full av palmetrær :)




Her bodde jeg i 3 år og studerte kostymesøm ved The Arts University College, et anerkjent kunstinstitutt. Jeg ble uteksaminert i juli 2011, her sammen med hovedoppgaven min, en reproduksjon av en kjole fra 1820-tallet. Men nå sporer jeg av her, hehe :)


Mens jeg gikk på skolen, tok jeg også et ekstra kurs på kveldstid. Her tok vi for oss forskjellige teknikker innen tekstildesign og lignende. Her ble jeg introdusert for et materiale som heter Tyvek. Det brukes blant annet innen byggebransjen til isolering av bygninger og ser litt ut som en blanding av papir og stoff. Dette kan man male og så rulle perler på samme måte som ved papirperler, men man smelter de så med varmluftspistol for å oppnå spennende effekter. Jeg har ikke bilde av mine tyvekperler, men her kan dere se eksempler på Google Bildesøk. Mine ble ikke spesielt fine og jeg fortsatte ikke å lage de. 

Men så, halvannen år senere, når jeg var hjemme i Norge for sommerferien, tok jeg og "tante" en tur på DesignForum i Kristiansand. Der så vi et spesielt smykke og spurte butikkdama om det. Hun kunne fortelle at perlene var laget av papir og jeg skjønte med en gang at dette var samme teknikk som tyvekperlene, men med et veldig annerledes resultat. Jeg uttrykte ønske om å prøve dette ut, men butikkdamen mente dette var vanskelig å lage. Da sa en liten, men sta stemme i hodet mitt: Bare prøv meg, jeg får til akkurat det jeg vil få til så!" hehe :P Men jeg fikk ikke kommet igang med det likevel.

Når jeg returnerte til England i oktober 2010 for mitt siste år på kostymelinja, fikk jeg dette designet, som jeg skulle produsere til forestillingen Arabian Nights.

Rollefiguren var keiserens rådgiver, men han skulle også spille en afrikansk konge senere i forestillingen, så han ville trenge en krone. Da fikk jeg plutselig ideen om at jeg kunne pynte krona med fargerike papirperler og begynte å masseprodusere. Dette var aller første gangen jeg lagde papirperler og ble forelska med en gang.



Jeg hadde masse Vouge og Elle blader liggende etter en designoppgave i 1. året og begynte å rive ut de mest fargerike sidene jeg kunne finne. Lakken jeg brukte het Shellac Varnish. Perlene fikk en fantastisk glans, men lakken var vanskelig å bruke og jeg måtte bruke maske pga lukta.. Her er perlene brukt både som dekor på magebeltet og på kronen (sammen med skjell). Det fungerte helt topp og lærerene var strålende fornøyd :)




Etter suksessen fortsatte jeg å lage perler innimellom studiene. Det er mye terapi i perlerulling og så stressa som jeg var på slutten, trengte jeg det sårt. Sånn her så det gjerne ut i stua mi, hehe :)




Sent i februar 2011, tok jeg noen dager fri mellom hovedoppgavene mine og da prøvde jeg meg for første gang på smykkelaging. Jeg fant guider på nettet for teknikker som wire wrapping og lignende og lagde vel rundt 15 par den uka. Jeg prøvde å selge de via Facebook profilen min og til min store overraskelse, ville faktisk folk kjøpe. Men så var det tilbake til hovedoppgaven og siste innspurt og det ble lite perling før studiene var fullført.


Det er ingen tvil om jeg har utviklet meg mye innen smykkelaging, fra de aller første øredobbene og til butikken min idag. 

Jeg flyttet tilbake til Norge i juli 2011 og gjenopptok perle- og smykkelagingen. Jeg prøvde meg på å selge via Facebook igjen, men denne gangen ble det vanskeligere. Etter en måned bestemte jeg meg for å prøve ut Epla og Lindas Papirpynt ble til :) Siden da har jeg stadig jobbet med å utvikle stilen min og prøve nye teknikker og har det generelt kjempegøy :)


1 kommentar: